TΑ ΥΨΗΛΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΒΙΤΑΜΙΝΗΣ D3 ΠΡΟΛΑΒΑΙΝΟΥΝ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΣΑΚΧΑΡΩΔΟΥΣ ΔΙΑΒΗΤΗ ΤΥΠΟΥ 2©
Tα υψηλά επίπεδα βιταμίνης D3 προλαβαίνουν την εκδήλωση σακχαρώδους διαβήτη Τύπου 2
Πρόσφατες ανακοινώσεις συνδέουν την έλλειψη βιταμίνης D με αύξηση του κινδύνου πρόκλησης σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2 και των εποπλοκών του [1].
Άλλες σύγχρονες έρευνες απέδειξαν ότι η ύπαρξη επαρκών επιπέδων βιταμίνης D στον οργανισμό παρέχει προστασία κατά της εκδήλωσης σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2.
Το 2011 ο González-Molero I και οι συνεργάτες του στο Servicio de Endocrinología y Nutrición, Hospital Universitario Carlos Haya, Málaga, Spain; Ciber de Diabetes y Metabolismo (CIBERDEM), Spain, ανακοίνωσαν τα αποτελέσματα της προοπτικής έρευνάς τους, που αφορούσε τη σχέση μεταξύ των επιπέδων της 25-υδροξυβιταμίνης D και της συχνότητας του σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2. σε έναν πληθυσμό της νότιας Ισπανίας.
Στην πρώτη φάση της μελέτης που έγινε το 1996-1998 περιέλαβε 1226άτομα. Από την αρχική ομάδα των εξετασθέντων ατόμων τα 988 επανεκτιμήθηκαν το 2002-2004 και τα 961 το 2005-2007. Μέτρησαν τα επίπεδα της 25-υδροξυβιταμίνης D και την παραθυρεοειδική ορμόνη το 2002-2004, ενώ τρεις φορές διενέργησαν τη δοκιμασία ανοχής της γλυκόζης.
Η μελέτη αποκάλυψε ότι τα άτομα των οποίων τα επίπεδα της 25-υδροξυβιταμίνης D ήταν ≤18.5 ng/mL είχαν σακχαρώδη διαβήτη σε ποσοστό 12.4% , ενώ στα άτομα με επίπεδα 25-υδροξυβιταμίνης D >18.5 ng/mL το ποσοστό που εκδήλωσε σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 ήταν 4.7%. . Η πιθανότητα εκδήλωσης σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2 τα επόμενα τέσσερα χρόνια παρακολούθησης των ατόμων της έρευνας ήταν σημαντικά μικρότερη στα άτομα που είχαν υψηλότερα επίπεδα 25-υδροξυβιταμίνης D .
Τα άτομα με επίπεδα 25-υδροξυβιταμίνης D μεγαλύτερα των 18.5 ng/mL είχε περιορίσει τον κίνδυνο εκδήλωσης σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2 κατά 83%. Σε κανένα άτομο αυτής της μελέτης με επίπεδα 25-υδροξυβιταμίνης D δεν εκδηλώθηκε διαβήτης. Το εύρημα αυτό είναι εντυπωσιακό, διότι το επίπεδο των 30 ng/mL θεωρείται το κατώτερο φυσιολογικό επίπεδο και όχι το ιδανικό επίπεδο που χρειάζεται για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού [2].
Η συμπληρωματική χορήγηση της βιταμίνης D3 βελτιώνει την αντίσταση στην ινσουλίνη [3].
Παρά ταύτα, δεν είναι ακόμη πλήρως γνωστός ο μηχανισμός μέσω του οποίου η βιταμίνη D επηρεάζει το διαβήτη, ιδιαίτερα όταν η βιταμίνη D παίζει κάποιο ρόλο στην αντίσταση στην ινσουλίνη και ή τα β κύτταρα του παγκρέατος, που είναι οι κυριότερες παθοφυσιολογικές διαταραχ’ες που συμμετέχουν στο διαβήτη τύπου 2 [4].
Ο ασφαλέστερος τρόπος πρόληψης του σακχαρώδους διαβήτη είναι η μέτρηση των επιπέδωβ της 25-υδροξυβιταμίνης D3 στον ορό. Αν βρεθούν επίπεδα κάτω των 20 ng/ml, τότε υπάρχει έλλειψη βιταμίνης D3. Αν βρεθούν επίπεδα μεταξύ των 20 και 32 ng/ml, τότε υπάρχει ανεπάρκεια βιταμίνης D3. Για να επιτευχθούν επίπεδα 25-υδρόξυβιταμίνης D3 στον ορό της τάξεως των 44-60 ng/ml) χρειάζεται να χορηγούνται επί ένα μήνα, καθημερινά 3000-4000 ΙU βιταμίνης D3 [D3-Gkelin drops).
Στη συνέχεια συντηρούνται αυτά τα επίπεδα με τη καθημερινή λήψη 1000-40000 ΙU βιταμίνης D3 και γίνονται 2-3 μετρήσεις των επιπέδων της 25-υδροξυβιταμίνης D3 το χρόνο. Το D3-Gkelin drops περιέχει βιταμίνη D3 σε εξευγενισμένο ελαιόλαδο, πράγμα που εξασφαλίζει τη βέβαιη απορρόφηση της βιταμίνης D3 από το έντερο.
Βιβλιογραφία
1. Shehab D, Al-Jarallah K, Mojiminiyi OA, Al Mohamedy H, Abdella NA. Does Vitamin D deficiency play a role in peripheral neuropathy in Type 2 diabetes? Diabet Med. 2012 Jan;29(1):43-9.
2. González-Molero I, Rojo-Martínez G, Morcillo S, Gutiérrez-Repiso C, Rubio-Martín E, Almaraz MC, Olveira G, Soriguer F. Vitamin D and incidence of diabetes: A prospective cohort study. Clin Nutr. 2011 Dec 26.
3. Mitri J, Muraru MD, Pittas AG. Vitamin D and type 2 diabetes: a systematic review. Eur J Clin Nutr. 2011 Sep;65(9):1005-15.
4. Kayaniyil S, Retnakaran R, Harris SB, Vieth R, Knight JA, Gerstein HC, Perkins BA, Zinman B, Hanley AJ. Prospective associations of vitamin D with β-cell function and glycemia: the PROspective Metabolism and ISlet cell Evaluation (PROMISE) cohort study. Diabetes. 2011 Nov;60(11):2947-53.
Τελευταία Ενημέρωση (Δευτέρα, 23 Απρίλιος 2012 22:17)



