Get Adobe Flash player

ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΩΤΟΡΙΝΟΛΑΡΥΓΓΟΛΟΓΩΝ ΣΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΩΝ ΤΡΟΧΑΙΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ

altΔρ Δημήτριος Ν. Γκέλης,

Ιατρός, Ωτορινολαρυγγολόγος, Οδοντίατρος, Διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών

Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Ωτορινολαρυγγολογικής Αλλεργίας, Ανοσολογίας και Ρογχοπαθειών

Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φωνιατρικής και Φωνητικών Τεχνών

Πρόεδρος της Πανελλήνιας Εταιρείας Ωτορινολαρυγγολογίας-Χειρουργικής Κεφαλής και Τραχήλου (2003-2005)

Δαμασκηνού 46, Κόρινθος 20100, τηλ. 2741026631, 6944280764, e-mail: pharmage@otenet.gr

www.gelis.gr, www.orlpedia.gr, www.allergopedia.gr, www.pharmagel.gr, www.gkelanto.gr

 

Προς τον Υπουργό Υγείας Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Aνδρέα Λοβέρδο

 

ΘΕΜΑ: Συμβολή των ωτορινολαρυγγολόγων στον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων

 

Κόρινθος 25-Ιανουαρίου 2011

Αξιότιμε κ. Υπουργέ 

 

Φανταστείτε ότι εσείς με τους επιτελείς σας, επιβαίνετε στο υπηρεσιακό σας αυτοκίνητο και προορίζεστε για κάποιο από τα νοσοκομεία της Πάτρας. Όση ώρα οδεύετε επί της εθνικής οδού μέχρι την Κόρινθο νοιώθετε άνετα και συνομιλείτε με τους επιτελείς σας. Μπαίνοντας όμως στην Εθνική οδό Κορίνθου – Πατρών αρχίζει να χαλάει η διάθεσή σας για κουβέντα, καθώς βλέπετε άλλους βιαστικούς οδηγούς, παραβιάζοντας τη διπλή γραμμή και περνώντας στο αντίθετο ρεύμα της κυκλοφορίας, να σας προσπερνούν.

 

Αμέσως διερωτάστε γιατί δεν υπάρχει διαχωριστικός τοίχος ασφαλείας. Η σκέψη σας αυτή ανακόπτεται από τα διάφορα προσκυνητάρια που παίρνει το μάτι σας στην άκρη του δρόμου, που στήθηκαν στη μνήμη αδικοχαμένων οδηγών και συνεπιβατών τους. Αυτό σας κάνει ακόμη πιο σκεπτικό και λιγομίλητο.

 

Ξαφνικά βλέπετε το προπορευόμενα από σας αυτοκίνητο να παραβιάζει αδικαιολόγητα τη διπλή διαχωριστική γραμμή, να επανέρχεται στο κανονικό οδόστρωμα, μετά από λίγο το βλέπετε να ξαναβγαίνει , να επανέρχεται, να παρεκκλίνει προς τα δεξιά, τα αριστερά και ξαφνικά επάνω σε μια στροφή , το βλέπετε αντί να συνεχίζει κανονικά το δρόμο της στροφής,  να βγαίνει έξω από το δρόμο και να πετάει το αυτοκίνητό του στο παρακείμενο ανάχωμα. Εσείς και οι συνεπιβάτες σας κάθιδροι σταματάτε πιο κάτω για να δώσετε τις πρώτες βοήθειες.

 

Έκπληκτος βλέπετε έναν μεσήλικα άνδρα, αιμόφυρτο με χαμένες τις αισθήσεις του και τον μεταφέρεται επειγόντως στο νοσοκομείο του Αιγίου , που ήδη φαίνεται από μακριά, χωρίς να περιμένετε ασθενοφόρο. Ο ασθενής παραλαμβάνεται, αντιμετωπίζεται νοσηλεύεται και παίρνει εξιτήριο που γράφει: Κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις-εγκεφαλική διάσειση-παθολογικό ροχαλητό-κρίσεις υπνικής άπνοιας. Οι δύο τελευταίες διαγνώσεις έγιναν από τους θεράποντες του νοσοκομείου, όσες ημέρες νοσηλευόταν ο ασθενής, αλλά και από το ιστορικό του και τις πληροφορίες που έδωσε η σύζυγός του στους γιατρούς.

 

Ο τραυματίας ήταν πραγματικά ροχαλητικός και θα μπορούσε να είχε σκοτωθεί και να σκοτώσει άλλους , αν τελικά είχε βγεί στο αντίθετο ρεύμα της κυκλοφορίας , εξαιτίας της υπνηλίας και της έντονης κόπωσης, που αισθανόταν, ως ροχαλητικό άτομο. Το ατύχημα αυτό και πολλά άλλα θα μπορούσε να είχε προληφθεί αν το άτομο αυτό είχε τύχει μιας καλής ΩΡΛ εξέτασης, όταν έβγαλε δίπλωμα οδήγησης ή όταν ανανέωσε το δίπλωμά του. Σημειώνεται ότι οι υποψήφιοι οδηγοί και όσοι ανανεώνουν τα διπλώματα οδήγησης αυτοκινήτου κάνουν μόνο παθολογική και οφθαμολογική εξέταση.

 

Οι ωτορινολαρυγγολόγοι κυρίως μπορούν να διαγνώσουν και να θεραπεύσουν τα ΩΡΛ προβλήματα που προκαλούν ροχαλητό και υπνικές άπνοιες, διότι οι αιτίες τους, στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι Ωτορινολαρυγγολογικές. ‘Όταν το ροχαλητό και οι υπνικές άπνοιες δεν θεραπεύονται συντηρητικά ή με κατάλληλες  ΩΡΛ χειρουργικές επεμβάσεις αντιμετωπίζονται με τη χρήση CPAP (Εισπνοή φυσιολογικού αέρα υπό θετική πίεση μέσω ειδικής συσκευής, κατά τη διάρκεια του ύπνου).

 

Συνεπώς ένα σημαντικό ποσοστό σοβαρών τροχαίων μπορεί να προληφθεί, αν οι υποψήφιοι οδηγοί και όσοι ανανεώνουν το δίπλωμά τους, μεταξύ των άλλων,  κάνουν και ΩΡΛ εξέταση, πράγμα το οποίο δεν γίνεται σήμερα. Έτσι θεραπευμένοι οι ροχαλητικοί θα καταστούν ακίνδυνοι οδηγοί.

 

Το ίδιο ισχύει και για τους έντονα βαρήκοους και ιλιγγικούς ασθενείς. Η εφαρμογή ενός ακουστικού βαρηκοΐας σε ένα βαρήκοο άτομο  του εξασφαλίζει αυτοπεποίθηση και ασφάλεια, διότι όχι μόνο ακούει ευκρινώς τους ήχους, αλλά αντιλαμβάνεται και από ποια κατεύθυνση έρχεται ο ήχος. Ο θεραπευμένος ιλιγγικός έχει άρει τους φόβους μιας ανεπιθύμητης κρίσης ιλίγγου κατά τη διάρκεια της οδήγησης, εφόσον του το εγγυηθεί ο γιατρός του.

 

ΠΡΟΤΑΣΗ: Ο Υπουργός Υγείας, Πρόνοιας και κοινωνικής Αλληλεγγύης ας εισηγηθεί στον Υπουργό Μεταφορών και Συγκοινωνιών την υποχρεωτική ΩΡΛ κλινική και εργαστηριακή εξέταση των υποψηφίων οδηγών αυτοκινήτων και όσων ανανεώνουν το δίπλωμα οδηγού αυτοκινήτου, με στόχο των ατόμων που πάσχουν από παθολογικό ροχαλητό και άπνοιες στον ύπνο, είναι έντονα βαρήκοι ή πάσχουν από χρόνιους και δυσίατους ιλίγγους.

 

Η παραπάνω πρόταση αυτή έχει υποβληθεί στο Υπουργείο Μεταφορών και Συγκοινωνιών από το 1994 μέχρι σήμερα τέσσερις  φορές, χωρίς κανένα αποτέλεσμα. Είναι η ακατανόητη η στάση του Υπουργείου Μεταφορών και Συγκοινωνιών, αφού με την παραπάνω πρόταση δεν επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός.

 

 

Δρ Δημήτριος Ν. Γκέλης

 

Ο υπογράφων αγωνίζεται τα τελευταία δέκα έτη να πείσει,  χωρίς αποτέλεσμα,  όσους διετέλεσαν Υπουργοί Μεταφορών, ότι πολλά τροχαία ατυχήματα οφείλονται σε Ωτορινολαρυγγολογικές παθήσεις.

 

Οι παθήσεις αυτές είναι αναγνωρίσιμες μόνον από Ωτορινολαρυγγολόγους. Γιαυτό και δεν είναι υποχρεωμένοι να τις αναζητήσουν και αξιολογήσουν οι παθολόγοι, όταν εξετάζουν υποψήφιους οδηγούς αυτοκινήτων ή όταν πρόκειται κάποιος να ανανεώσει το δίπλωμα οδηγού.

 

Είναι διεθνώς αποδεκτό ότι το παθολογικό ροχαλητό και οι άπνοιες κατά τον ύπνο ΩΡΛ αιτιολογίας προκαλούν υπνηλία και εξάντληση στον πάσχοντα, ο οποίος μόλις καθίσει στο τιμόνι, κατά τη διάρκεια της ημέρας, κοιμάται και προκαλεί ατύχημα (1).

Έχει υπολογιστεί ότι το 15-30% των καθημερινών τροχαίων ατυχημάτων σχετίζονται με την υπνηλία των οδηγών, αποτελώντας έτσι μεγαλύτερο κίνδυνο από τη χρήση οινοπνεύματος κατά την οδήγηση(2,3).

 

 Τα βαρήκοα άτομα εκτός του περιορισμού της ακουστικής τους οξύτητας αδυνατούν να αντιληφθούν από ποιά κατεύθυνση προέρχονται οι ήχοι, πράγμα που τους δημιουργεί σοβαρά συναισθήματα ανασφάλειας στην οδήγηση (4).

 

Τα άτομα με χρόνια προβλήματα κρίσεων ιλίγγων αποτελούν σημαντική ομάδα οδηγών που μπορούν να προκαλέσουν ατύχημα. Οι Ωτορινολαρυγγολόγοι δεν θέλουν να αφαιρεθεί η δυνατότητα των παραπάνω ομάδων συνανθρώπων μας να οδηγούν αυτοκίνητο.

 

Εμείς προτείνουμε την υποχρεωτική εξέταση από ωτορινολαρυγγολόγο των υποψηφίων οδηγών αυτοκινήτων και όσων ανανεώνουν το δίπλωμά τους και πιστεύουμε ότι αυτό το μέτρο θα συμβάλλει σημαντικά στον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων στη Χώρα μας. 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1. Arbus L, Tiberge M, Serres A, Rouge. Drowsiness and traffic accidents. Importance of diagnosis Neurophysiol Clin. 1991 Mar;21(1):39-43.

2.Haraldsson PO, Akerstedt T. Drowsiness--greater traffic hazard than alcohol. Causes, risks and treatment Lakartidningen. 2001 Jun 20;98(25):3018-23. 

3. Akerstedt T, Haraldsson PO. International consensus meeting on fatigue and the risk of traffic accidents. The significance of fatigue for transportation safety is underestimated Lakartidningen. 2001 Jun 20;98(25):3014-7.

4. Ivers RQ, Mitchell P, Cumming RG. Sensory impairment and driving: the Blue Mountains Eye Study. Am J Public Health. 1999 Jan;89(1):85-7.

Τελευταία Ενημέρωση (Δευτέρα, 08 Ιανουάριος 2018 10:00)

 
Το παρόν άρθρο προστατεύεται από το Νόμο 2121/1993 και 4481/2017 για την πνευματική ιδιοκτησία. Η ολική ή μερική αντιγραφή του παρόντος επιστημονικού άρθρου χωρίς τη γραπτή έγκριση του Δρ Δημητρίου Ν. Γκέλη θεωρείται κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας και διώκεται βάσει της νομοθεσίας.